Istoria Chambers în București

2006
Un grup de programatori americani creează, în Silicon Valley, prima cameră de evadare, numită Origin, inspirată de operele Agathei Christie. La scurt timp, camera a devenit o atracție turistică renumită.

Primele jocuri ce presupuneau evadarea dintr-o cameră încuiată au apărut în variantă online, la începutul anilor 2000. Împărțit în 20 de niveluri, cu o singură cameră, ori mai multe camere interconectate, jocul MOTAS (Mystery of Time and Space) a fost una din principalele surse de inspirație pentru camerele reale de evadare din zilele noastre. Încăperile din MOTAS cuprindeau puzzle-uri variate, coduri, lacăte cu cheie, deschiderea ușilor folosind șurubelnițe. Pe măsură ce avansau în fiecare nivel, jucătorii înțelegeau povestea camerei în care se aflau. De exemplu, erau descoperite obiecte ce sugerau faptul că locuitorul precedent al camerei era o clonă sau că încăperile sunt în altă dimensiune a Universului. Cu cât jucătorul înțelegea mai mult, cu atât era mai aproape de evadarea cu succes.

În timp, au continuat să apară din ce în ce mai multe jocuri online de room escape, precum “Viridian Room”, “Droom”, “Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors”, ori “Crimson Room”.

Crimson Room este un alt concept care a influențat major ceea ce urma să devină curentul real room escape. Scopul jocului este de a descuia ușa unei încăperi mici, cu pereți roșii, utilizând obiectele ascunse în diverse locuri sau piese de mobilier. Jocul s-a bucurat de o popularitate răsunătoare între iubitorii de jocuri ce necesită spirit de observație și logică și a dat startul unei avalanșe de jocuri de tip escape the room.

2007
Japonezul Takao Kato deschide prima cameră de tip escape room din Japonia, după ce, în timpul unui curs, a tras cu ochiul la calculatorul unei colege care juca un joc virtual, numit Room Escape. Misiunea jucătorilor era aceea de a descuia ușa unei camere virtuale, prin descoperirea obiectelor și înțelegerea indiciilor ascunse în locuri cât mai diverse. Jocul virtual l-a intrigat pe Kato, iar un an mai târziu, acesta deschidea prima cameră a misterelor din Japonia, având peste 6000 de vizitatori în primul an de funcționare.

Înainte de a deschide o cameră de evadare, Takao Kato și-a îndreptat atenția spre înființarea unei reviste numite SCRAP Magazine, care promova diversitatea în activitățile pe care oamenii le au în timpul liber. În urma unei discuții cu o colegă ce prefera să evadeze online din camere misterioase în timpul liber, Kato a hotărât, așa cum a declarat chiar el, să transforme în realitate visul său din copilărie, și anume posibilitatea de a trăi într-o poveste, de a elucida mistere și de a fi eroul poveștii.

Camerele deschise de japonez au atras rapid o mulțime de turiști curioși, dornici de a-și petrece timpul liber într-un mod diferit. Astfel, Takao a încuiat peste 100.000 de jucători în baruri, catedrale, stadioane de baseball, ori satul vârcolacilor, în primii ani de la deschiderea camerelor sale de evadare.

2011 – prezent
Jocurile cu indicii încep să cunoască o expansiune rapidă în întreaga lume, inspirându-se din subiecte variate, precum filme vechi, răufăcători, legende urbane specifice fiecărei țări.

În decursul unei perioade de numai câțiva ani, camerele de evadare s-au extins în aproape toate continentele globului, în țări precum Argentina, Anglia, Australia, Austria, Belarus, Belgia, Brazilia, Bulgaria, Cambodgia, Canada, Chile, China, Croația, Cipru, Cehia, Danemarca, Elveția, Egipt, Estonia, Emiratele Arabe Unite, Finlanda, Franța, Filipine, Germania, Grecia, Ungaria, Islanda, India, Indonezia, Irlanda, Israel, Italia, Japonia, Coreea, Kuweit, Letonia, Lituania, Malaezia, Mexic, Maroc, Olanda, Noua Zeelandă, Norvegia, Polonia, Portugalia, Rusia, România, Serbia, Singapore, Slovacia, Slovenia, Africa de Sud, Spania, Suedia, Statele Unite ale Americii,Thailanda, Turcia, Ucraina, Vietnam. La momentul actual, în lume există peste 3000 de camere reale de evadare, în aproximativ 450 de orașe din 60 de țări.

Orașele Budapesta, Singapore și Tokyo se întrec în numărul de escape room-uri active.

În scurt timp, ia naștere “turismul de tip escape the room”. Turiștii, în căutare de camere tot mai spectaculoase, aleg destinații în care să-și continue seria de evadări.

2013 – escape room în Romnânia
Curentul Real Room Escape apare în România, primele camere facându-și apariția în Cluj-Napoca și Oradea. Pe 2 ianuarie 2014, fondatorii Chambers jucau “The Dungeon” la Cluj, deschis de doar 2 luni.

În Cluj se deschid două noi escape-uri, unul din ele aparținând unui lanț internațional.

Jucătorii români își doresc experiențe noi; cererea de camere de evadare crește, iar în orașele mari din România răsar idei de tematici pentru viitoare camere ale misterelor.

2014 – se deschide Chambers în București
În mai 2014, ia naștere Chambers, primul escape din București care face reclamă conceptului. Chambers merge pe ideea de inovație, originalitate și varietate. Puzzle-urile sunt create chiar de echipa Chambers.

Bucureștenii se arată intrigați de ideea de a fi încuiați într-o cameră a misterelor și, după o muncă serioasă de convingere, în care echipa Chambers invită elevi și studenți, împarte flyere și explică trecătorilor conceptul, oamenii acceptă provocarea.

La numai două săptămâni de la deschidere, primii jucători își fac apariția. Camera noastră, gândită și construită în 4 luni, se dovedește a fi un succes. După câteva săptămâni, calendarul este rezervat în întregime și noul tip de distracție devine tot mai renumit.

Chambers ajunge o inspirație și pentru alți antreprenori, începând să fie puse la cale deschideri de noi escape-uri în alte mari orase din România, precum Constanța sau Iași.

Fenomenul capătă atenția presei și a televiziunii, acest lucru contribuind la popularizarea conceptului.

La Chambers ajung, până la sfârșitul anului 2014, circa 1000 de jucători.

Anul 2014 se încheie cu 10 escape room-uri deschise în București.

2014, luna mai – camera Davewriter

Prima cameră deschisă de Chambers a avut ca temă biroul unui detectiv. Totul este creat cu capital românesc și construit de la 0. În scurt timp, cuvântul “Davewriter”, un nume inventat de Chambers, este introdus în vocabularul jucătorilor internaționali de escape.

În decursul unui an de plin de jocuri, pe lângă îmbunătățirile continue aduse camerei, logica jocului trece prin 3 schimbări majore, adaptându-se nevoilor jucătorilor.

Camera este adesea descrisă ca “un escape room care are de toate”. Într-adevăr, puzzle-urile din camerele noastre oferă toate tipurile de elemente: mecanice, optice, electronice, raționale, lingvistice, etc.

Jucătorii recomandă Davewriter ca fiind “cea mai echilibrată cameră de joc”. Pe lângă sistemul de hint-uri bazat pe o formulă de compensare (funcție de numărul de jucători) varietatea puzzle-urilor face jocul egal în fața oricărei distribuții: fete-băieți, artiști-programatori, copii-adulți.

Apariția tot mai multor camere asemănătoare în București ne forțează să trecem la pasul următor și să creăm un nou început în lumea jocurilor de gen. Alegem să facem un sacrificiu, distrugând camera Davewriter și transformând-o într-un joc cu totul nou:
BOMB ROOM, un joc de tip Real Action Game.

2015 – Bomb Room
Chambers deschide BOMB ROOM, o provocare nouă, forțând evoluția jocurilor de tip escape. Jocul nu mai are ca scop găsirea cheii de la ușa finală. Noua misiune este dezamorsarea unei bombe. Chambers creează, astfel, un nou concept: Real Action Game.

Toate versiunile noastre de camere de joc au primit, de-a lungul timpului, etichetele “inteligent”, “variat”, “original”.
În cea mai nouă versiune de Bomb Room, însă, pe lângă aceste etichete, care s-au păstrat, am reușit să surprindem prin inventivitatea puzzle-urilor chiar și cei mai tehnici sau experimentați jucători.

Unele elemente, inventate chiar de noi, sunt atât de modern și discret tehnologizate, încât jucătorilor nu le vine să creadă multifuncționalitatea obiectelor din cameră și, adesea, după joc, petrecem câteva minute demonstrând că automatizările sunt în întregime realizate prin interacțiunea cu camera (și nu controlate de la recepție).

Camera are ca element principal bomba, însă și majoritatea puzzle-urilor sunt construite în relație strânsă cu implicațiile dezamorsării (sau detonării) unei bombe. În timpul jocului, echipa găsește indicii aparținând celui care a plasat bomba în cameră, dar și indicii ajutătoare ale altor personaje din povestea camerei.

După experiența de mai bine de un an, camera de joc este special gândită să ofere șanse egale atât începătorilor, cât și celor mai experimentați jucători. Fiind și noi înșine jucători de escape room și discutând cu mii de clienți, am înțeles avantajele pe care le au de obicei jucătorii veterani și am modificat (diabolic, putem spune) unele puzzle-uri în așa fel încât chiar și cei mai cunoscători escaperi simt că joacă pentru prima dată. 🙂

Dacă prima noastră cameră de joc, Davewriter, a ajuns la maturitate în 6 luni, declarăm camera Bomb Room finală după doar 2 luni de la deschidere, din care în ultimele două săptămâni le-am petrecut completând efectele speciale din timpul jocului.

Hai să simți și tu cum este să dezamorsezi o bomba contra-timp!

2015 – Electric Chair
Chambers deschide ELECTRIC CHAIR, un nou Real Action Game – concept creat de noi. Scena în care se desfășoară acțiunea arată ca fiind desprinsă dintr-un film suprarealist. În continuare, Chambers se păstrează fidel valorilor: calitate, logică, originalitate.

Camera Electric Chair este, cu siguranță, unul din cele mai îndrăznețe și ingenioase proiecte de acest tip din lume. Camera a trecut prin 3 versiuni TEORETICE până acum. Camera este o provocare (placuta) chiar si pentru cei mai experimentati jucatori.

Scaunul electric, elementul principal al camerei, este o reproducere după “Old Sparky” din Texas. Acest scaun electric a funcționat timp de 40 de ani, oferind o experiență unică (so to speak) unui număr de 361 de deținuți.
Click aici pentru istoria scaunului electric.

Jocul incepe cu un membru din echipa legat pe scaunul electric. Restul echipei este intr-o alta zona a camerei si trebuie, in prima faza, colaborand cu cel de pe scaunul electric (care, desi nu se poate misca, vede, aude, vorbeste), sa rezolve primele puzzle-uri, care vor permite dezlegarea condamnatului la moarte. Aceasta prima etapa dureaza maxim 15 minute (avem metode de a asigura aceasta limita de timp). Apoi jocul continua cu toti jucatorii la un loc, avand ca scop comun evadarea din locatia “Fandango”, unde sunt inchisi in vederea executiei.

Jocul nu este recomandat claustrofobilor, cardiacilor sau copiilor sub 16 ani. Aceste restrictii se datoreaza strict atmosferei jocului creata de povestea camerei (insa nu va curenteaza nimeni, nu sunt obiecte in stil horror in camera, nu va sperie nimeni prin sunete bruste etc).

Daca nu stiti dinainte care din voi e mai potrivit sa inceapa jocul legat :), puteti trage la sorti la receptie, inainte de joc.

Hai la joc! O singură dată în viață poți fi condamnat la scaunul electric! 😛

2017 – Hijack
În iunie 2017, urmează să deschidem Hijack. Eheeeee! Să vezi acțiune.
Va urma. 🙂

Mergi la lista centrală de informații pentru alte curiozități